Po desítky tisíc let můžeme mít pouze jednu jistotu a tou je, že každé ráno vyjde slunce. Každá jistota však jendou může pominout. Zatím si však východ slunce můžeme užívat plnými doušky a čerpat tu neskutečnou energii, kterou nám slunce předává. A té energie je opravdu hodně. Jedním z nejdůležitějších benefitů, který se pojí s východem a západem slunce je optimalizace cirkadiánních rytmů. A i jen skrz tento benefit, by se měla tato činnost stát naším rituálem.  

Pro koho je článek určený?

  • Pro lidi, kteří se zajímají o seberozvoj
  • Pro sportovce, kteří chtějí maximalizovat svůj potenciál
  • Pro lidi, kteří chtějí najít harmonii
  • Pro lidi, kteří touží optimalizovat svůj život a stát se tak lepší verzí sebe sama

Kdo si z článku odnese nejméně ?

  • Člověk, který není otevřený novým přístupům
  • Člověk, který nemá rád nové výzvy
  • Člověk, který se nezajímá o svůj život a jeho kvalitu

Život je jako puzzle

Každý den se nám opakuje až šedesát tisíc myšlenek. Dle vědců je až 95% z nich neustále se opakujících. Zároveň vám prozradím, že krom myšlenek se nám opakují i činnosti, které během dne provádíme. Zde je úplně běžný příklad většiny z nás: Ráno se probudíme a jdeme se napít, následně si zajdeme na toaletu, vyčistíme si zuby, nasnídáme se, jedeme do práce, kde osm hodiny stojíme u výrobního stroje, přijedeme domů a dáme si kávu, zapneme televizi s oblíbeným seriálem, následně zhruba hodinu vykonáváme nějaké domácí práce a poté si jdeme ulovit věčeři, otevřeme si pivo, pustíme zprávy a za zvuků křupajících brambůrek očekáváme napínavou večerní kriminálku. 

A další den repete. A dalčí den znovu. A znovu. A znovu… 

Je možné, že vzhledem k tomu, že čtete tyto řádky, tak je váš den lehce odlišný, možná však pouze hledáte motivaci ke změně. A proč vím, že je toto jeden z nejběžnějších modelů denního rytmu typického čecha? Jelikož jsem to dříve také zažíval a nyní se snažím lidi inspirovat ke změně. 

Život se totiž skládá z mnoha puzzlíků, které musíme vhodně nakombinovat proto, aby výsledný obraz dávál nějaký smysl a nebyl to chaoticky řvoucí výtvor. Těmi dílky puzzle jsou ve většině případů nějaké návyky a rituály, právě proto je důležité vykonávat ty správné rituály, které nás činní šťastnějšími a lepšími.  

Rituál

„Naše rituály nás definují. Rozhodněte se proto jak se chcete definovat.“

 

Proč rituály potřebujeme? 

Rituály dodávají životu řád a posilují pocit bezbečí, což je pro naši duševní pohodu nesmírně důležitá věc. Zároveň pokud každý den vykonáváme určitou činnost a stačí to být jen chvilka, tak se jí stáváme. Daná činnost se propisuje do našeho DNA a definuje nás. Můžeme tak ovlivňovat náš spánek, regeneraci, sex, sebevědomí, nebo výkonnost. Musíme si však uvědomit sílu těchto rituálů a přijmout jí za své. 

Jaké vykonávám rituály já? 

Pokud mluvím o rituálech, tak tím nemyslím jen skupinové seance s šamanem, ale i každodenní zvyky a činnosti, které se stávají našimi nejběžnějšími rituály. Níže vám popíšu pár z mých nejoblíbenějších. 

Otužování

Jedním z pro mě nejzábavnějších rituálů je otužování. Má mnoho podob a ještě více benefitů. Tou nejvíce top formou je samozřejmě otužování ve venkovním prostředí na zamrzlém jezeře. Nepohrdnu však ani pocitem, který mi zařídí ledová sprcha. Často je navíc přemlouvání otočit kohoutkem studené vody těžší, než vlézt do kádě z ledem. A tom vlastně rituál spojený s otužováním je. Překonat sám sebe. I kvůli tomu jej převážně provádím ráno, jelikož ráno dělá den. A ač je to hodně klišojdní fráze, tak má v sobě vlastně velký kus pravdy. Po probuzení se totiž naše mozkové vlny pohybují hodně v hladinách alfa a to znamená, že je náš mozek extrémně nastavitelný. V případě, že se tedy rozhodneme své tělo vystavit chladu a překonat mentální nechuť do vody vstoupit, tak se nám toto vítězství propisuje i do našeho podvědomí a čím lepším začít den, než vítězstvím? Navíc se nám po otužování vyplavuje mnoho hormonů, které jsou spojeny s pocity štěstí a sebedůvěry, díky čemuž vstupujeme do nového dne plní elánu a odhodlání. 

Otužování v ledu

Dechové cvičení

Dalším rituálem, který běžně po ránu aplikuji je dechové cvičení. Jsou různé dechové techniky, kterých využívám. Je to například wim hof metoda, bhastrika, nebo klidně jen hyperventilace se zádržemy dechu dle mého pocitu. Co je však důležité, tak je fakt, že se po ránu jdu nadechnout čerstvého vzduchu. Během noci jsme totiž ve statické poloze a v našem těle se hromadí oxid uhličitý, čímž jsme po ránu lehce malátní. Jednou z prvních věcí, kterou tedy udělám je prodýchnutí na terase, balkóně, či jen v otevřeném oknu. Po ránu beru okysličení těla za zásadní rituál  pro rychlejší nastartování metabolismu a tedy i efektivnější překonávání nástrah, které na mě daný den život připraví.

Fotobiomodulace 

Především na podzim a v zimě, kdy jsou dny kratší a temnější zařazuji do své denní rutiny rituál spojený s červeným a blízkým infračerveným světlem, tedy tzv. fotobiomodulační terapii. Díky tomuto rituálu mé tělo dostane dostatek energie a zároveň optimalizuji cirkadiánní rytmus. Během této terapie, která trvá zhruba 10 minut prohlubuji svůj vnitřní stav do silně vědomé podstaty tzv. do flow. Ve flow totiž podáváme ty nejlepší výsledky a měli bychom se v něm umět udržet co nejdéle. Fotobiomodulace je jednou z nejmodernějších technologií, která nám pomáhá dosáhnout pocitu štěstí a zdraví. Pokud tedy máte rádi technologické vychytávky, tak by vám fotobiomodulace neměla uniknout.

Lighthacker infrapanely

Meditace 

Meditace je praktické cvičení, během kterého prohlubujeme své soustředění a náš mozek vědomě dostáváme do hladin alfa, tedy do stavu flow. Mnoho lidí si myslí, že meditace je stav, kdy nemáme žádné myšlenky a jsme někde v nirváně. To by byl samozřejmě ideální stav, který je alespoň pro mě zatím nedosažen. Ovšem fakt, že nám do meditace vplouvají myšlenky je úplně přirozený jev. Naopak vlastně práce s těmi myšlenkami, je jednou z nejzajímavějších činností na meditaci. To jak myšlenku nenecháme ovládnout naši mysl a odešleme ji dál, odfoukneme ji na pomyslném obláčku, nebo jí rozvětvíme je vlastně tím konkrétním smyslem meditace. I právě proto je pro mě meditace jedním ze zásadních rituálů, který sice nedodržuji na 100% denní bázi, ale v každé volné příležitosti. To znamená třeba pětkrát týdně. Tou nejběžnější meditací je pro mě pouze zklidnění mysli za pomoci dechu. Využívám buď techniku 5-5, tedy nádech pět vteřin a výdech pět vteřin, která mi pomáhá k dosažení srdeční a mozkové koherence, nebo techniky 4-7, to znamená čtyři vteřiny nádech a sedm výdech. Tato druhá technika nás dokáže velmi dobře uklidnit, zpomalit a napojit se sám na sebe. U obou technik využívám k dýchání pouze nos, abych aktivoval parasympatikus. Pro rychlejší koncentraci si občas pouštím hudbu, nebo vyhledávám co nejtemnější prostředí. 

Vědomá meditace

Vizualizace

Jednou z pro mě hodně využívaných činností je vizualizace. Při tomto rituálu jsem se naučil projevovat vděčnost, ale zároveň programuji svůj mozek k vítězství. Každé ráno již většinou znám svůj nadcházející program, především u náročnějších dní si vizualizuji pocit, když už mám všechny úkoly za sebou. Vizualizuji si i důležité kroky, které proto musím podniknout a nastavuji si strategii, která se sice během dne může změnit, ale i tak už mám nějaký plán, kterého se držím. Říkám tak svému mozku, že je to v pohodě, že už jsme to přeci zvládli. Díky tomu jsou i mé stresové reakce daleko menší, než v případě kdy nemám plán a pouze improvizuji. Zároveň jsem tento rituál napojil na činnost, kterou dělám vždy. Tedy čištění zubů a čas strávený před zrcadlem.  

Závěrem

 Těch rituálů, návyků a činností, které vykonávám já je ještě daleko více, ale to co funguje mě, nemusí fungovat vám. Každý jsme totiž jedineční. Každý máme svou vlastní cestu. Každý si musíme najít to co funguje nám a to co nás dělá šťastnými. Univerzální návod na štěstí neexistuje. Existují pouze tipy, které se běžně u šťastných lidí vyskytují a můžeme je proto vyzkoušet. Jaký rituál tedy dělá šťastným VÁS?

Rád bys se mnou pracoval na svém rozvoji? Vyplň mi tvé údaje a já se ti co nejdříve ozvu.

2 + 13 =