Věděli jste, že meditaci může provádět každý zaneprázdněný člověk se stresujícím životem? Nevyžaduje to hodiny příprav ani speciální oblečení. Existuje mnoho různých druhů meditace, které můžete praktikovat kdekoli a kdykoli. Takže žádné výmluvy! Všichni víme, jak je občas důležité udělat si čas sám pro sebe a vyčistit si svou mysl od stresu a úzkostí. To se však mnohem snáze řekne, než udělá. V tomto zrychleném a přetíženém světě je téměř nemožné najít si na sebe čas. A když už se nám podaří si ten čas udělat, naše mysl je natolik zaplněna vnějšími podněty, že je celý proces ještě těžší než dříve. Meditace však přináší mnoho výhod nejen pro odbourání stresu, ale také pro zlepšení vztahů, zvýšení empatie a další. V tomto článku vás seznámím s tím, jak vůbec začít meditovat: V článku najdete rady a triky pro začátečníky, ale i refreš informací pro mírně pokročilé.

Co je meditace?

Meditace je praxe a proces zaměřování pozornosti na jeden konkrétní objekt nebo myšlenku s cílem vyčistit mysl od ostatních a často negativních myšlenek. Účelem je získat jiný pohled na věc, proces, nebo i život, protože naše myšlenky mohou být negativní, stresující a zdrcující. Meditace se praktikuje již tisíce let za účelem relaxace, sebepoznání a duchovního osvícení. Existuje mnoho různých druhů meditace. Mezi nejběžnější patří meditace vsedě, meditace v pohybu (chůze nebo jóga) a vizualizace. Při kterémkoli z těchto typů meditace se snažíte očistit svou mysl od vnějších rušivých vlivů a soustředit se na vaši konkrétní myšlenku či představu. Je důležité si uvědomit, že během meditace byste se neměli snažit o to, abyste „nemysleli“. Onen bezmyšlenkový stav totiž neexistuje a tento mýt odrazuje začátečníky, kteří si myslí, že meditují špatně. Meditací je však již stav, kdy se o meditaci pokoušíme. Měli byste tedy nechat myšlenky přicházet a odcházet bez posuzování a připoutanosti.

Přínosy meditace pro začátečníky

Snižuje stres – Meditace je skvělý způsob, jak snížit stres a úzkost. Uvolní vaše tělo a vyčistí vaši mysl od stresujících myšlenek. Protože má tak silný vliv na vaše duševní zdraví, může pomoci i při mnoha fyzických zdravotních problémech, jako jsou bolesti hlavy a menstruační křeče.

 

Zlepšuje spánek – Meditace vám také může pomoci lépe spát. Pomůže vám uvolnit tělo a zklidnit mysl, takže si můžete snáze odpočinout.

 

Zlepšuje soustředění – Meditace může také zlepšit soustředění a koncentraci. Může vám pomoci lépe vnímat přítomný okamžik, takže se méně snadno rozptýlíte a můžete dosáhnout lepších výsledků a vyšší výkonnosti.

 

Může zlepšit vaše vztahy – V neposlední řadě může meditace pomoci také vašim vztahům. Když budete ve svých vztazích pozornější, můžete být více přítomní a méně kritičtí.

Jak meditovat pro zmírnění stresu

Nejlepší způsob, jak začít meditovat, je vybrat si jeden typ meditace a snažit se ji provádět každý den. Pomůže to vytvořit z ní zvyk, takže se vám bude dlouhodobě provádět snadněji. Najděte si klidné místo, kde nebudete rušeni. Začněte tím, že se zhluboka nadechnete, abyste uvolnili své tělo. Poté si pomocí vizualizačního cvičení vyčistěte mysl. Typ vizualizační techniky, kterou použijete, závisí na tom, čeho chcete meditací dosáhnout.

 

Zde jsou některé běžné cíle:

– Pro zmírnění stresu použijte vizualizaci zaměřenou na přírodu, například na tekoucí řeku nebo klidnou louku. Při úzkosti zkuste vizualizaci, která se zaměřuje na bezpečné místo, které je pro vás důležité.

 

– Pro lepší spánek použijte vizualizaci, která se zaměřuje na klidné, relaxační prostředí, například klidnou pláž nebo tichou louku.

Tipy pro začátečníky, jak úspěšně meditovat

– Vyberte si denní dobu a typ meditace, který vám nejlépe vyhovuje. Možná zjistíte, že meditace ráno je nejlepší pro vaši hladinu energie, nebo že večer je lepší, když jste unavení po práci a potřebujete regenerovat. Možná také zjistíte, že meditace vsedě funguje lépe než meditace v chůzi. Neexistuje žádný správný nebo špatný způsob meditace, jen to, co vám nejlépe vyhovuje.

 

– Udělejte si z meditace každodenní zvyk. Je pravděpodobnější, že budete v meditaci pokračovat, pokud si z ní uděláte každodenní zvyk. Toho můžete dosáhnout tak, že si každý den určíte čas, kdy budete meditovat. Někteří lidé také rádi používají meditační budík, který jim pomáhá pamatovat si, že mají meditaci provádět každý den.

 

– Buďte trpěliví. Stejně jako u každého nového návyku může nějakou dobu trvat, než se stane pravidelnou součástí vašeho života. Meditace není okamžitým řešením všech vašich problémů, ale je to mocný nástroj, který vám může pomoci žít šťastnější a zdravější život.

Závěr

Meditace je skvělý způsob, jak si vyčistit mysl, snížit stres a zlepšit celkové zdraví. Nevyžaduje mnoho času ani speciální vybavení. Nejdůležitější je prostě si na ni udělat čas. Pokud patříte k lidem, kteří se potýkají se stresem, úzkostí nebo jsou prostě obecně přetížení, může být meditace opravdu skvělým nástrojem, který vám pomůže se uvolnit. Může vám pomoci zpomalit, ustoupit od svých myšlenek a podívat se na věci z nové perspektivy. Na meditaci je skvělé, že neexistuje žádný správný nebo špatný způsob, jak ji provádět; existuje mnoho různých typů meditace, můžete ji provádět mnoha různými způsoby a můžete ji provádět v podstatě kdekoli.

 

Takže žádné výmluvy a začněte překonávat své limity i díky meditaci.

Zůstaňme spolu ve spojení i na sociálních sítích, aby ti neutekla žádná novinka. 

Rád bys se mnou pracoval na svém osobním rozvoji individuálně? Vyplň mi tvé údaje a já se ti co nejdříve ozvu.

15 + 1 =