Většina středních a větších podniků s obchodní výkonností problém nemá. Již mají svou značku zavedenou na trhu a mají jasně definovanou pozici. Pro online marketing buď najímají externí sílu, nebo mají marketingové oddělení přímo uvnitř firmy. Co když s podnikáním začínám, jsem drobný živnostník, nebo online tvůrce, který touží být taky trochu vidět, ale nemám dostatek financí na specialistu? Nezoufejte, do určité úrovně a rozsahu si marketing dokážete udělat sami. O výsledcích však rozhodne váš zápal, sebedůvěra a taky trochu té technické zdatnosti. Pojďme  se tedy podívat na to jak začít? 

Pro koho je článek určený?

  • Pro začínající podnikatele
  • Pro drobné živnostníky 
  • Pro online tvůrce, kteří chtějí rychleji růst
  • Pro majitele firem, kteří chtějí obohatit své znalosti 

Kdo si z článku odnese nejméně ?

  • Marketingový ředitel
  • Výkonnostní marketér s dlouholetou praxí
  • Člověk, který o marketing nejeví zájem  

 Jak tedy začít? 

#1 – URČEME SI CÍL 

Co je vůbec naším cílem a co od marketingu očekáváme? V drtivě většině případů mi řeknete, že chcete zvýšit obrat a tím i své výdělky. Ano to je správně, ale co tam přidat i něco navíc? Například: „Chci zvýšit prodeje svých kurzů, abych dostat mezi lidi více svých myšlenek a pomohl jim tak s rozjezdem jejich podnikání. Díky jejich lepším výsledkům, bude na světě více spokojených lidí.“ Ač je to kýčovitá a utopistická představa, tak dává mému záměru více než jen zaměření na peníze, ale přitom je neopomíjí. Věci, které mají pro nás smysl, nás dělají šťastnějšími. Měli bychom tak smýšlet i v marketingu, jelikož když náš produkt bude mít větší záměr, tak jej budeme snadněji prodávat a jednodušeji se nám o něm bude mluvit. 

Je zde však ještě ta druhá část věci a to očekávání. Buďme tedy více konkrétní, abychom mohli měřit a porovnávat své výsledky. Očekávání může vypadat takto: „Chci zvýšit prodeje kurzů z 5-ti na 10-set měsíčně. Můj obrat tak bude o 50. tisíc větší a budu moct zainvestovat do nových doplňků na natáčení podcastů. Zároveň chci, aby podíl nákladů na obratu nebyl vyšší než deset procent. Díky tomu mi zůstane stále dostatek prostředků na ostatní náklady i osobní potřeby.“ Je dobré nastavit optimální očekávání, ale s adekvátním podílem vlastní investice a to jak časové, tak finanční. Bez času a peněz to totiž nepůjde. 

 #2 – TOUCH POINT PLACE ( PRODEJNÍ/KONTAKTNÍ MÍSTO )

Kde se odehrává, nebo bude odehrávat prodej? Máte již webové stránky? Eshop? Nebo chcete prodávat pouze přes sociální sítě? Někdo se teď možná diví, ale mnoho produktů a služeb se prodává pouze přes sociální sítě. Společnosti, které mají kamennou prodejnu, eshop, web i sociální sítě jsou spíš raritou. Rozhodněte se tedy, kde budete svůj produkt prezentovat a následně dle toho nastavte komunikační strategii. Zároveň máte právě teď možnost rozhodnout se zda si budete online marketing ze začátku dělat sami, nebo zda na některé kroky pozvete odborníka. Nejběžnější business model je postavený na webových stránkách. Standardně je to místo, kde si můžeme hrát se SEO optimalizací, kde můžeme prezentovat své produkty, kde můžeme se zákazníkem komunikovat. Zároveň to může být i jedno z největších úskalí začátku vašeho podnikání. Web, který není dostatečně přívětivý pro návštěvníka se může stát zabijákem i toho nejlepšího produktu. Pokud zvažujete tvorbu webu svépomocí, tak vám doporučují udělat co nejednodušší strukturu, aby nebylo co pokazit zbytečně komplikovanými vychytávkami. Zároveň mějte na webu dostatek akčních bodů, které lidem pomůžou k propojení s vaším produktem. Zároveň se snažte při tvorbě vžít do role zákazníka a vytvořit web tak, jak by se líbil mu. Ne vždy musí být vše dokonalé podle vás, stačí kdy to bude fungující pro zákazníky. 

#3 – OBSAH 

Tvorba obsahu je základ, díky kterému vás lidé dokáží na internetu dohledat. Pokud nevytvoříte obsah, tak vás nikdo nenajde. Základem je samozřejmě kvalitní prezentace vašeho produktu a služby. Stěžejní je pro vás Landing page, na které by mělo být jasně a pochopitelně vysvětleno co vlastně děláte a co si od vás může zákazník koupit. Vše ostatní je tak trochu nástavba. Pokud zákazníka nezaujmete během prvních pár sekund, tak o něj přicházíte a on brouzdá dál po vlnách internetu. Na hlavní stránce si tedy dejte opravdu záležet a to nejen po vizuální stránce, ale i po stránce textové. 

Dalším dobrým tipem je založení blogu. Na blogu se totiž můžete krásně rozepsat o jednotlivých tématech a dokážete zákazníkovi sdělit konkrétní argumenty, proč nakoupit právě u vás. Zároveň je to velmi dobrý zdroj pro zvyšování povědomí o stránkách ve vyhledávačích. Čím častěji budete publikovat, tím častěji vás budou vyhledávače indexovat a tím dříve budete na předních příčkách ve vyhledávání. 

#4 – SOCIÁLNÍ SÍTĚ 

Obsah se dá tvořit i na sociálních sítích. Typicky je o něco kratší než blogové články, standardně nám ukazuje něco se světa firmy, trochu zákulisí, produkty a jejich proces výroby. Sociální sítě jsou dnes jedním ze základních pilířů téměř každé společnosti. Bylo by tedy škoda jejich potenciálu nevyužít. Ač se nám zlověstné algoritmy snaží dosah a sním i jednodušší práci všemožně ztěžovat, tak je stále mnoho způsobů, jak na sociálních sítích uspět. Zkuste být tedy i vy originálním tvůrcem a vytvořte si úžasnou komunitu zákazníků a stoupenců, díky kterým bude vaše značka růst ke hvězdám. 

Základem je nastavit rytmus, dodržet konzistentní styl s vaší značkou, originalita a nadhled. Takto to vypadá jednoduše že? Bohužel, je to nikdy nekončící práce a závazek. Zároveň jsou v dnešní době začátky o něco složitější než před pěti či osmi lety, každopádně vytrvejte a výsledky se dostaví. 

#5 – PLACENÁ REKLAMA 

Bez peněz do hospody nelez, bohužel toto pravidlo začíná platit i u marketingu. Neříkám, že je důležité hned do marketingu investovat peníze, ale pokud to neuděláte, tak do něj budete investovat svůj čas. Hodně času. A čas jsou peníze. Pro rychlejší akceleraci je tedy potřeba vymyslet optimální strategii, zvolit vhodné kanály a nakumulovat adekvátní rozpočet. Pokud budete prodávat produkt za 60 korun, tak vás konverze, tedy nákup bude stát jistě méně než podnikatele, jehož produkt vychází na desítky tisíc. Mějte to tedy na paměti a připravte se na to. 

 Jak by to tedy mohlo vypadat? 

Na začátku si projděte detailně svůj produkt a sepište si jeho klady a zápory. Následně vyhodnoťte jeho konkurence schopnost. Na silných stránkách potom postavte marketingové cíle a očekávání. Spočítejte si kolik je pro vás možné do marketingu investovat a jaká by měla být návratnost, abyste pokryli i ostatní náklady. Zároveň musí být podnikání stále dostatečně výnosná činnost. 

Následně se dejte do tvorby prodejního místa. Pokud jím bude web, nebo eshop, tak zvažte zda jej vytvoříte sami, nebo za pomoci odborníka. Pokud zvolíte odborníka, tak požadujte dostatek akčních bodů a uživatelsky přívětivé prostředí. Zároveň by neměla být opomenuta vnitřní nastavení webu a jeho optimalizace. Na web vytvořte poutavý obsah a tvořte blog pro lepší dohledatelnost. Svůj web propojte se sociálními sítěmi, dle vašeho segmentu můžete zvolit ty více profesní, nebo naopak více tvůrčí. Zde je opět možnost nechat správu na profesionálovi. Pokud vyhodnotíte, že je váš čas je efektivnější při přípravě produktu, než u počítače v grafickém programu, tak je to jistě dobrá volba. Zvolte však někoho, kdo se dokáže dobře sžít se značkou a bude jí rozvíjet s citem a láskou. Nejlépe to bude člověk, který má již s podobnou agendou zkušenosti. 

Na závěr začněte svůj obsah propagovat v rámci svého rozpočtu. U menších rozpočtů doporučuji začít se sociálními sítěmi, pokud máte na marketing měsíčně již něco okolo desetitisíc, tak bych doporučil rozpočet rozložit i do PPC kampaní na googlu a seznamu. To co vám sociální sítě akvizují, totiž můžete efektivně retargetovat na těchto dvou vyhledávacích portálech a můžete to tedy fungovat jako dokonalá symbióza. 

Důležité je však vydržet, nevzdávat se při prvním nezdaru, obětovat tomu nějaký čas i peníze a následně slíznout smetanu. Řím se také nepostavil za den, a proto i vy budete muset vyvinout nějaké to úsilí. Neustále se proto vzdělávejte a rozvíjejte své dovednosti a úspěch se brzy dostaví.